przemysł ciężki transport

Nowoczesna kolej pod ziemią

Nowoczesna kolej pod ziemią
Ponad 200 kilometrów wynosi długość tras kolei podziemnej w trzech zakładach TAURON Wydobycie. Obszar ten jest w Spółce sukcesywnie optymalizowany. W Zakładzie Górniczym Brzeszcze zakończono istotny etap modernizacji maszyn, urządzeń i kompleksowych rozwiązań

Data publikacji: 05.06.2020 Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Nowoczesna kolej pod ziemią Kategoria: przemysł ciężki, transport

Ponad 200 kilometrów wynosi długość tras kolei podziemnej w trzech zakładach TAURON Wydobycie. Obszar ten jest w Spółce sukcesywnie optymalizowany. W Zakładzie Górniczym Brzeszcze zakończono istotny etap modernizacji maszyn, urządzeń i kompleksowych rozwiązań transportowych

Ponad 200 kilometrów wynosi długość tras kolei podziemnej w trzech zakładach TAURON Wydobycie. Obszar ten jest w Spółce sukcesywnie optymalizowany. W Zakładzie Górniczym Brzeszcze zakończono istotny etap modernizacji maszyn, urządzeń i kompleksowych rozwiązań transportowych, co ma przynieść kolejne oszczędności.

Transport podziemny odgrywa bardzo istotną rolę w przedsiębiorstwach górniczych. W podziemiach zakładów górniczych zabudowane są dziesiątki kilometrów sieci kolejek spągowych i podwieszanych.

– Nowoczesny, sprawny transport ma duży wpływ na wynik ekonomiczny zakładu górniczego, dlatego TAURON Wydobycie stawia na optymalizację i unowocześnianie tego obszaru. To ważna część infrastruktury naszych zakładów górniczych, gdyż całkowita długość wszystkich zabudowanych tras kolei w kopalniach Spółki wynosi ponad 200 kilometrów – mówi Tomasz Cudny, prezes zarządu TAURON Wydobycie.

Podziemna sieć stanowi podstawę transportu i jest stale rozbudowywana wraz z udostępnianiem nowych rejonów wydobywczych. To dzięki rozbudowanej infrastrukturze kolei podziemnej na dole rozprowadza się codziennie tony materiałów, sprzętu i urządzeń.

ZG Brzeszcze posiada łącznie prawie 80 kilometrów dróg przewozowych. Użytkowane jest 51 kilometrów tras kolei podwieszanej, w tym ponad 5 km tras przeznaczonych do transportu załogi pociągami osobowymi. W rejonach przyszybowych oraz w przekopach głównych utrzymywane jest około 28 kilometrów torów spągowej kolei podziemnej.

1 / 2

Najefektywniejszym środkiem transportu załogi i materiałów jest kolej podwieszana. ZG Brzeszcze wykorzystuje 14 ciągników podwieszanych, a transport załogi realizowany jest przy użyciu 11 kabin kolejki podwieszanej. Jazda ludzi prowadzona jest dla oddziałów ścianowych i przodkowych w celu skrócenia czasu dojścia załogi do miejsca pracy, dzięki czemu zwiększa się efektywność wydobycia oraz prac przygotowawczych.

A to już wiesz?  Parkowanie flotowe: nie rozliczaj kwitów, płać z mPay

W ramach programu modernizacyjnego prowadzonego w ZG Brzeszcze od 2016 roku zakupiono między innymi ciągniki podwieszane, ciągniki manewrowe podwieszane oraz lokomotywę torową, wymieniono także częściowo standardowe szyny kolejki podwieszanej na nowoczesne szyny o wysokowytrzymałym profilu, dzięki czemu zwiększono ciężar zestawu transportowego umożliwiając transport sekcji obudowy zmechanizowanej w całości, bez konieczności ich demontażu.

Zastosowanie wysokoobciążalnych elementów o wysokiej niezawodności pozwoliło na uniknięcie konieczności remontowania szyn i rozjazdów w trakcie trwania długotrwałych procesów transportowych, a także zapewniło wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności systemu transportowego.

Łączna wartość zrealizowanego programu inwestycyjnego związanego z transportem dołowym wyniosła niespełna 11 mln złotych.

Kopalnie jak przedsiębiorstwa transportowe

Chociaż ZG Brzeszcze, ZG Janina i ZG Sobieski różnią się między sobą warunkami górniczo – geologicznymi i zagrożeniami, to organizacja transportu ludzi, maszyn i urobku odbywa się w sposób podobny. Transport materiałów urządzeniami szybowymi do poziomów eksploatacyjnych realizowany jest przez pracowników oddziału szybowego przy współudziale pracowników oddziału transportu dołowego.

W podziemnej części materiały przewożone są za pomocą kolejki podziemnej z użyciem jednostek transportowych z podszybia poszczególnych poziomów do stacji materiałowych, a następnie do ścian wydobywczych i wyrobisk udostępniających. źródło: Biuro Prasowe TAURON Polska Energia SA Załączniki: Nowoczesna kolej pod ziemią przemysł ciężki, transport - Ponad 200 kilometrów wynosi długość tras kolei podziemnej w trzech zakładach TAURON Wydobycie. Obszar ten jest w Spółce sukcesywnie optymalizowany. W Zakładzie Górniczym Brzeszcze zakończono istotny etap modernizacji maszyn, urządzeń i kompleksowych rozwiązań transportowych Hashtagi: #przemysł ciężki #transport

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy