transport

30 lat "White Hell" – najbardziej ekstremalnego ośrodka testowania opon na świecie

30 lat "White Hell" – najbardziej ekstremalnego ośrodka testowania opon na świecie
Trzydziesta rocznica otwarcia White Hell, czyli najbardziej ekstremalnego ośrodka testowego na

Data publikacji: 01.12.2016 Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: 30 lat "White Hell" – najbardziej ekstremalnego ośrodka testowania opon na świecie Kategoria: transport, transport

Trzydziesta rocznica otwarcia White Hell, czyli najbardziej ekstremalnego ośrodka testowego na świecie

Trzydziesta rocznica otwarcia White Hell, czyli najbardziej ekstremalnego ośrodka testowego na świecie

Centrum testów Nokian Tyres, nie bez przyczyny zwane „White Hell” (ang. białe piekło), to miejsce, w którym ten producent opon z dalekiej północy poddaje swoje opony zimowe niezwykle precyzyjnym testom – na śniegu, lodzie i błocie pośniegowym. Obiekt rozciąga się na obszarze 700 hektarów pokrytych śniegiem równin lapońskiego Ivalo, czyli daleko za kołem podbiegunowym. Centrum zlokalizowane jest kilkaset kilometrów dalej na północ niż miasteczko Rovaniemi, oficjalna siedziba Świętego Mikołaja.

Piekło, czyli do granic możliwości

Odkąd w 1986 r. Nokian Tyres otworzyło centrum testowania w Ivalo, miejsce to zyskało sobie reputację najbardziej wymagającego, największego i najbardziej kompleksowego centrum testowania opon na świecie, w którym ogumienie testowane jest w bezlitośnie naturalnych warunkach. Zimą temperatury w White Hell potrafią spaść dużo poniżej zera, a wiosną różnice w ich poziomach w ciągu dnia i w nocy mogą wynieść nawet 40 stopni Celsjusza. 

Tory testowe cieszą się największym obłożeniem od listopada do maja. W tym czasie przypada około 200 dni mrozu, a testom poddawane jest ponad 20 000 opon. Dystans pokonywany na torach przekracza 40 000 kilometrów. Zespoły zaprawionych w boju profesjonalnych kierowców testują opony przez całą dobę. W samym ośrodku znajduje się ponad 20 specjalnych torów o długości ponad 100 kilometrów, w tym 700-metrowa „hala lodowa”, w której niezależnie od pogody panują określone warunki. Utrzymywanie ich na takim samym poziomie na zaśnieżonych i oblodzonych torach to bardzo wymagająca praca, ponieważ wszystkie parametry muszą być porównywalne. W przeciwnym razie informacje pozyskane podczas testów nie byłyby wiarygodne. W praktyce oznacza to konieczność zadbania o to, żeby na torze znajdowała się odpowiednia warstwa śniegu, dlatego w miarę potrzeb zeskrobuje się lód i szczotkuje nawierzchnię do czystości.

A to już wiesz?  Szybszy awans do kolejnych poziomów w promocji Emirates Skywards

1 / 2

 Dlaczego testy opon są tak wymagające i szeroko zakrojone?

„Intensywne i bezkompromisowe testy w ekstremalnych, zimowych warunkach mają na celu realizację najważniejszego założenia pracy nad produktem, czyli zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa i funkcjonalności opon zimowych Nokian Tyres. Oprócz programu testowania w specjalnie stworzonych lub bieżących warunkach eksploatacji, w takich miejscach jak Ivalo przeprowadza się szereg dodatkowych testów laboratoryjnych i symulacji komputerowych niezbędnych do opracowywania opon. To właśnie precyzyjne testy pozwalają odróżnić najlepsze produkty, od tych, które są zaledwie dobre. Dzięki temu nasze przyszłe opony będą miały najlepsze na świecie właściwości w zakresie bezpieczeństwa” – wyjaśnia Matti Morri, menedżer ds. obsługi technicznej klienta w Nokian Tyres.

Idealne opony zimowe muszą zachowywać się w logiczny i przewidywalny sposób w każdych okolicznościach. Dlatego aby uzyskać jeszcze lepsze rezultaty, testy prowadzone są również poza ośrodkami testowymi Nokian Tyres, na najróżniejszych torach testowych na całym świecie.

Po pierwsze innowacyjność i rozwój

Aby jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby klientów i dostosować się do specyfiki poszczególnych rynków, Nokian Tyres organizuje okresowe przeglądy portfela swoich produktów, który z każdym rokiem staje się coraz większy. Dlatego udział nowych produktów w rocznych obrotach spółki stanowi co najmniej 25 procent. Jest to również jeden z powodów, dla których ponad połowa kosztów przeznaczonych na badania i rozwój przeznaczana jest na precyzyjne testy opon. Faza opracowywania całkiem nowej opony dla aut pasażerskich trwa od 2 do 4 lat. W tym procesie kluczową rolę odgrywają testy w prawdziwych warunkach drogowych, które pozwalają nadać odpowiedni kierunek pracom badawczo-rozwojowym, aż do uzyskania opony o parametrach najlepiej dostosowanych do jazdy w zimie.

Technologia nigdy nie zastąpi człowieka

W niektórych testach szczególne znaczenie odgrywa jak najlepsze odwzorowanie ekstremalnych warunków drogowych. Dlatego w Ivalo opony poddaje się wielogodzinnym testom hamowania i przyspieszania na torze, jazdy slalomem i po nachylonych, zaśnieżonych czy oblodzonych powierzchniach. I to właśnie dzięki rozległym testom Nokian Tyres zyskał reputację światowego pioniera w dziedzinie projektowania i produkcji opon.

A to już wiesz?  Emirates ląduje na Bali

Poza doświadczonymi kierowcami, którzy odgrywają niezwykle istotną rolę podczas testów, do ich prowadzenia wykorzystuje się również nowoczesne zrobotyzowane pojazdy, które pozwalają na dokładne odtworzenie poszczególnych testów. Pełnią one jednak funkcję pomocniczą, ponieważ żadne urządzenie czy maszyna nie jest w stanie zastąpić prawdziwego kierowcy i jego doświadczenia. A żeby stać się doskonałym kierowcą testowym, który jest w stanie dostarczyć cennych informacji o oponach, potrzeba kilku lat pracy.

„Do testowania wykorzystujemy najnowsze technologie, które z każdym rokiem stają się coraz bardziej zaawansowane. Na przykład możliwe jest teraz śledzenie temperatury i wilgotności względnej w czasie rzeczywistym, co ogromnie ułatwia i przyspiesza naszą pracę.” – informuje Petri Peltoniemi, menedżer ds. testów w Nokian Tyres. 

Nowe, wszechstronne centrum technologiczne do testowania opon zimowych i letnich

W 2017 r. Nokian Tyres otworzy nowe, wielozadaniowe centrum technologiczne w hiszpańskim Santa Cruz de la Zarza. Będą tam prowadzone testy opon zimowych i letnich, które przyspieszą całoroczne prace badawczo-rozwojowe nad produktami. Ośrodek, który będzie się znajdował na południe od Madrytu, zajmie powierzchnię ponad 300 hektarów i zostanie otoczony 5-kilometrowym owalnym torem.

„Nowy owalny tor z podwyższonymi krzywiznami pozwoli nam testować opony letnie i zimowe przy dużych prędkościach, sięgających nawet 300 km/h. Zaobserwowaliśmy popyt na opony o podwyższonych parametrach dla dużych prędkości, zwłaszcza w Europie Środkowej i Ameryce Północnej. Skupiamy się teraz na intensywnym rozwijaniu naszego biznesu właśnie na tych dwóch obszarach” – mówi Antti-Jussi Tähtinen, wiceprezes ds. marketingu i komunikacji w Nokian Tyres.

W samym środku owalnego toru prowadzone będą dodatkowe badania i testy w zakresie aquaplaningu, hamowania i prowadzenia pojazdu na mokrej nawierzchni. To tu będzie odbywała się również większość testów homologacyjnych, w tym sprawdzanie opon pod względem emitowanego hałasu. Nokian Tyres planuje zainwestować w nowy obiekt około 16 milionów euro.

A to już wiesz?  Proama dla MSP: kompleksowa ochrona i innowacyjny system

Wideo: Testowanie opon zimowych na najwyższym poziomie: Ivalo Testing Centre – White Hell

http://youtu.be/UEGUTw7KHxE źródło: Biuro Prasowe Nokian Tyres Załączniki: 30 lat "White Hell" - najbardziej ekstremalnego ośrodka testowania opon na świecie transport, transport - Trzydziesta rocznica otwarcia White Hell, czyli najbardziej ekstremalnego ośrodka testowego na świecie Hashtagi: #transport #transport

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy